Aktuální vydání magazínu Forbes

S espressem a bez lítosti. Tak dělal byznys legendární šéf Fiat Chrysler

Pošli to dál

Automobilka Fiat Chrysler přichází o muže, který ji postavil. Šestašedesátiletý Sergio Marchionne definitivně opustil své ředitelské křeslo poté, co se po několika operacích jeho zdravotní stav o víkendu zhoršil. Akcie společnosti se po otevření dnešního obchodování propadly zhruba o pět procent.

Čtěte také: České legendární sporťáky poprvé spolu: Škoda eRko versus supersport R200

Novým CEO byl jmenován šéf Jeepu (do koncernu Fiat Chrysler spadá Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Alfa Romeo či Maserati) Mike Manley, který bude od začátku pod velkým tlakem. Marchionne totiž skupině vytyčil trajektorii, na jejímž konci má být dvojnásobná ziskovost do roku 2022. Optikou současných obchodních válek se rozhodně nejedná o záviděníhodný úkol…

Málokdo by si ale ambiciózní plán dovolil zpochybnit. Sergio Marchionne platí ze jednoho z nejrespektovanějších exekutivců v automobilovém průmyslu a některé jeho kroky určovaly směr celého odvětví.

Tohle jsou základní stavební kameny Marchionneho byznysové strategie:

Výsledky, nebo výpověď

Když se v roce 2004 stal šéfem téměř krachujícího Fiatu, zahájil rozsáhlé personální čistky. Jeho přístup byl snadný – buď máš výsledky, nebo odcházíš. A protože se tehdejší manažeři těžko rozhoupávali k zásadním rozhodnutím a výsledky nedodávali, jednoho po druhém je Marchionne z automobilky vypoklonkoval.

Články z tehdejší doby hovoří o tom, že „odcházel jeden manažer denně“.

Taktické vyjednávání

Od začátku svého působení ve Fiatu Marchionne věděl, že se chce sloučit s velkým hráčem z oboru a získat tak lepší infrastrukturu pro celosvětové škálování. V lednu 2014 po pěti letech vyjednávání a postupného nakupování podílu dotáhl do úspěšného konce převzetí amerického Chrysleru.

Struktura obchodu, kterou Marchionne orchestroval, umožnila Fiatu za Chrysler reálně zaplatit necelých pět miliard dolarů, což bylo napříč odvětvím považováno za velmi dobrou cenu.

Méně je více

Pár týdnů po spojení s Chryslerem automobilka oznámila, že Ferrari, které pod ni doposud spadalo, vydělí do samostatné společnosti. O rok později již černý hřebec docválal na americkou burzu, čímž do koncernu přilil tolik potřebný kapitál.

V roce 2016 se zase Marchionne zasadil o to, aby Fiat Chrysler přestal s výrobou vybraných sedanů a soustředil se primárně na SUV, poptávka po nichž stále roste (loni tvořily 34 procent ze všech prodaných aut na světě) a na kterých je obecně vyšší marže. K podobné strategii se poté uchýlily například i General Motors nebo Ford.

9-5 neexistuje

Není žádným tajemstvím, že Sergio Marchionne trávil v práci opravdu hodně času, a dokonce víkendové mítinky považoval za standard. Jediný odpočinek často nacházel na gauči svého private jetu, když pendloval mezi třemi sídly automobilky – Turínem, Londýnem a Detroitem.

Tempo mu pomáhalo udržet espresso s cigaretou – sestava, kterou italský GQ nazval „Marchionneho snídaní“. Obou neřestí se však svérázný šéf zhruba před rokem kvůli zdravotním potížím vzdal.

Svého stavu si byl v poslední době vědom, přesto se nechal slyšet, že je opravář: dokud něco není nadobro opravené, nemůže přestat. Narážel tím na plán zcela zbavit automobilku dluhů a připravit ji na případné další otřesy. I kdyby to jeho osobně mělo stát všechno.

Čtěte také