skip to main content
Jak být lepší

Zaměstnanci musí vidět v práci smysl, shodly se české firmy v průzkumu

2 minuty čtení

„O smyslu práce už nejde jen mluvit nebo ho popisovat na papíře. Je potřeba dělat všechno pro to, aby ho zaměstnanci našli,“ říká Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka českého Deloittu.

Reaguje tak na výsledky průzkumu, za nímž stojí Deloitte a podle kterého je právě sounáležitost lidí ve firmě klíčovou vlastností, která bude rozhodovat o úspěchu byznysu. Shodlo se na tom 91 procent manažerů a HR specialistů, kteří se do šetření za Českou republiku zapojili.

Na rozdíl od zjištění loňského průzkumu, kdy se na přední příčky prodral lidský a společenskoodpovědný přístup k zaměstnancům, letos zaměstnavatelé pochopili, že smysluplnost práce je to, co udrží talenty ve firmě. Třeba i v době krize.

Téměř všichni dotázaní si navíc byli jistí, že člověk, který ví, co přináší ke stolu, pracuje lépe a je výkonnější. „Lidé, kteří si jsou vědomi vlastního přínosu, lépe pracují a přispívají k dosažení vyššího výkonu celé firmy. Práce je pak baví, což je velmi důležitý faktor,“ komentuje zjištění Rádl Rogerová.

Jedním dechem dodává, že vytvářet inspirativní prostředí, kde se zaměstnanci nebudou bát sdílet své myšlenky a nápady a kde jim práce bude dávat smysl, je dnes hlavním úkolem lídrů.

Reklama

A že to v době, kdy čtyři z pěti zaměstnanců ze dne na den vyměnili prostory kanceláře za vlastní sedačku, není vůbec jednoduché. Paradoxně právě pandemie připomněla, jak důležité je potkávat se v kuchyňce. Virtuální prostředí, na které byla v posledních měsících spousta byznysů odkázána, je pro sounáležitost zaměstnanců obrovskou výzvou.

Problémem home officu nakonec nebylo to, že by lidé doma nepracovali, jak se spousta manažerů obávala. Potvrdil to i šéf české a slovenské pobočky společnosti Cisco Michal Stachník, který o potenciálu home officu mluvil na našem červnovém eventu Kde kancl můj. Největší hrozbou pro firmy bylo právě odloučení kolegů a vymizení jejich sociálního kontaktu.

„V kolektivu by náhodné potkávání chybělo, to jsme si ověřili i během karantény,“ přiznal Stachník. Ke stejným závěrům došel i Deloitte: „Zaměstnanci, kteří často využívají virtuálních kolaborativních nástrojů, se cítí mnohem častěji izolováni,“ vyznívá z průzkumu.

Je tak otázkou, jak mají manažeři propojovat své lidi ve světě, ve kterém čím dál víc vládnou technologie. České byznysy si navíc uvědomují, že trend začleňování technologií a umělé inteligence do týmu se jen tak nezastaví. Motivace se různí, některé firmy tak chtějí svým zaměstnancům usnadnit práci, jiné naopak hledají alternativu k lidskému faktoru.

Cíl ale mají všechny stejný – zefektivnit výkonnost organizace. Přesto se jen 26 procent českých firem na tuhle změnu cítí připraveno. Před světovým průměrem však mají pořád náskok a skoro polovina z nich se už o zapojení umělé inteligence do svých týmů alespoň snaží.

Reklama
Reklama
Reklama