Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
uvod

Nový život starým hračkám. Jak chce náctiletá podnikatelka ušetřit školkám

Pošli to dál

„Jsem snílek a dříč a věřím, že jednoho dne půjdu po ulici a uslyším: To je ona, zakladatelka Hraček s příběhem,“ říká čerstvá vítězka Soutěž a Podnikej Anna Suková. Osmnáctiletá podnikatelka oslovila porotu sociálně zaměřeným projektem, ve kterém dává starým hračkám nový život.

Tato soutěž, jíž je Forbes partnerem, je určená středoškolským studentům, kteří mají odvahu rozjet své vlastní podnikání. Stačí mít dobrý nápad, odvahu a přihlásit se na webové stránky události a poté během dvou měsíců s přiděleným mentorem vylepšovat vlastní byznys plán.

Čtěte také: Závoďáci z dětského pokoje aneb jak v Česku vznikají poctivé hračky

Anna Suková dobrý nápad měla. Jednou, když se její maminka pustila do jarního úklidu, zavelela, aby její malý syn David odnesl plyšáky, autíčka a stavebnice, se kterými už si nehraje, do popelnice. Anně to bylo líto a v tom přišel ten nápad: proč nezkusit tyto „nepotřebné“ hračky přeprodávat lidem, kteří by o ně zájem mít mohli. A tak vznikl projekt recyklace a repase starých hraček.

Ona sama měla jako malá hraček spoustu, ale z této sbírky jí zbyl pouze plyšový pejsek. „Dodnes ho mám schovaného pod postelí.“ Ostatní její hračky skončily na smetišti a podobnému osudu u hraček dalších dětí by chtěla v budoucnu předejít. Třeba speciálními kontejnery, do kterých by mohly děti odkládat plyšáky i stavebnice, na které už se doma jen práší.

collage1

Bratr Anny Sukové, sedmiletý David byl inspirací ke tvorbě loga.

„Začala jsem o projektu víc přemýšlet a všechno najednou dávalo smysl. Napadlo mě, že by se na opravě použitých hraček mohly podílet ženy ve finanční nouzi nebo důchodci, kteří si potřebují přivydělat k důchodu,“ vypráví studentka čtvrtého ročníku Karlínské obchodní akademie.

A protože slova recyklace a repase v názvu projektu nechtěla, ačkoliv právě o nich celý je, vymyslela atraktivnější název – Hračky s příběhem. Protože příběh za hračkami opravdu je a právě oním sociálním přesahem učarovala i odborné porotě složené z šéfů společností Zaraguza, Liftago, UP21, KPMG a Blackfox Advisors.

Čtěte také: Je mu sedmnáct a už má vlastní značku.Vyrábí prkna z PET lahví

Momentálně se nachází na samém začátku cesty, má propracovaný byznys plán se všemi plusy i minusy a díky výhře v soutěži taky šedesát tisíc na rozjezd firmy. Chce si udělat živnostenský list a začít postupně budovat vizuální identitu i e-shop, kde by prodávala opravené věci pro děti.

Zatím posbírala od svých známých jen desítky hraček, přičemž vlastnoručně opravených a vydezinfikovaných jich má kolem dvaceti. Ty taky přinesla na ukázku porotě, aby jim demonstrovala, jak taková renovace vypadá a jakým způsobem bude určovat jejich cenu. Všechno její dětské zboží byste měli v budoucnu pořídit za méně než v obchodě, přičemž polovina výtěžku následně půjde na pomoc kojeneckým ústavům. 

losovani_poradi_prezentujicich1

Losování pořadí prezentujících, vpravo Anna Suková

V plánu má oslovit mateřské školy, které standardně nakupují za plnou cenu v hračkářstvích, a vysvětlit jim, že mohou přistoupit na variantu koupě recyklovaného zboží. Což byl ostatně bod, který porotci velmi zdůraznili ve svém hodnocení.

„Líbilo se jim, že myslím ekologicky, protože právě v této oblasti vidí potenciál do budoucna. Stále více lidí se zajímá o udržitelnost a tohle je jeden ze způsobů, jak udělat svět lepším,“ říká mladá podnikatelka, která se mimo jiné zajímá o ekonomii a management. „Organizování a řízení mě baví a myslím, že mi to i celkem jde,“ říká nadšeně Suková, která se bude po maturitě hlásit na VŠE.

Doteď nemůže uvěřit, že mezi těmi všemi originálními nápady vyhrála právě ona. „Když vyhlásili, že zbývám jen já a Klára, tak jsem se bála toho, jak to může dopadnout. Moc se mi líbila její prezentace. A když vyhlásili mě, tak jsme se rozklepala stejně jako když jsem šla prezentovat,“ komentuje své vítězství.

11119967_1591287277803385_8015537639280833130_o

Vítězka soutěže Anna Suková

Hned za ní se umístila Klára Urbanová se svými vlasovými doplňky Hade Made. Třetí místo obsadila Barbora Romová s aplikací Bus Radar a Vít Černý s projektem Eko Nuts.

Kromě finanční odměny ve výši šedesát tisíc korun získala Anna Suková možnost vyrazit na zkušenou do Chicaga a taky se zúčastní semináře na téma networking, internet marketing a podnikání v USA. Kromě toho získává taky tříměsíční členství v Prague Startup Centre. 

„Jsme rádi, že jsme měli možnost spolupracovat s tak mladými a talentovanými lidmi,“ komentují průběh soutěže zakladatelé Soutěž a Podnikej Martin Vítek a David Friedl. „Těšíme se na budoucnost soutěžících a doufáme, že v následujícím ročníku soutěže přilákáme ještě více talentů k cestě podnikání.“

Jestli se vítězce podaří vybudovat dětské království, je zatím ve hvězdách. Nicméně díky soutěži je na cestě za svým snem zase o krok blíž. A možná jednou v ulicích opravdu natrefíme na kontejnery pro hračky s názvem jejího projektu. A možná taky jednou poznáme i ji; přesně tak, jak si to dnes přeje.

Čtěte také