skip to main content

Proč a jak jsme udělali nový Forbes.cz

3 minuty čtení

Všimli jste si? Něco je tu už pár týdnů jinak. Web Forbes.cz dostal nový vzhled, novou energii a nový směr.

„Pokud to funguje, neopravuj to.“ Kdybychom se k tomuhle heslu upínali, Forbes.cz by jel ve své prvotní podobě, kterou měl od spuštění v říjnu 2014, klidně ještě pár let.

Jenže my máme se všemi digitálními aktivitami pod značkou Forbes mnohem větší ambice. Proto jsme před rokem v onlinu nastartovali obsahovou revoluci, kterou jsme chtěli posunout Forbes.cz z role doplňku úspěšného časopisu na médium, které čtenáře inspiruje a pomáhá jim být lepšími v životě i v podnikání.

A stát se nejlepším českým webem o byznysu.

Restart, který se vyplatil

Loni na jaře jsme si začali víc hrát s tématy i formami obsahu. Upustili jsme od článkového schématu, na kterém stál Forbes.cz od začátku, a víc začali experimentovat s obsahem, který má bavit a překvapovat.

26 % O tolik průměrně rostla návštěvnost webu Forbes.cz minulý rok po změně obsahové koncepce.

Zaměřili jsme se na články o světovém byznysu, startupech, work-life balance a nových trendech v podnikání. Baví nás natáčet videa, vylepšovat naše newslettery, zakládat nové obsahové weby plné užitečných tipů a rad. Zamilovali jsme se do tvorby podcastů. A rozhodli jsme se opřít do lifestylu a rozvíjet značku Forbes Life samostatně.

Samozřejmě jsme doufali, že se obsahové změny pozitivně projeví i na vyšší návštěvnosti, což se potvrdilo. Nový, kreativnější přístup se vám, čtenářům, zamlouvá – v roce 2018 vzrostla návštěvnost webu Forbes.cz průměrně o 26 procent.

Chce to nový kabát

Na přelomu loňského roku jsme novou obsahovou koncepci Forbes.cz korunovali redesignem, na kterém jsme spolupracovali s přední designérskou agenturou Švejda–Goldmann a vývojářským studiem manGoweb.

Davida Švejdu a Jakuba Goldmanna jsme si vybrali proto, že mediálním webům jako oni rozumí v Česku jen málokdo. Spolupracovali jsme s nimi už na první verzi webu Forbes.cz a tušili jsme, že nám opět pomohou vytvořit atraktivní a svěží web, který má v porovnání s dalšími zahraničními mutacemi Forbesu silnou lokální identitu.


Redesign nám dal celkem zabrat. Vzhledem k tomu, že jsme vycházeli z webu, který byl sám o sobě dobrý, a nezačínali jsme stavět nový koncept „na zelené louce“, donutilo nás to znovu přemýšlet o zavedených formátech a postupech, na kterých webová práce ve Forbesu stojí.

Hodně nám pomáhala i originální metoda ručně kreslených skic, kterou designéři Švejda–Goldmann využívali hlavně v úvodní fázi redesignu. Její hlavní výhoda z našeho pohledu zadavatele? Hned na začátku jsme rychle dostávali na stůl solidní návrhy, aniž bychom propalovali rozpočet na počítačové grafice. Taky jsme se mohli nad naskicovanými variantami rychleji rozhodovat a celý proces posouvat kupředu.

Zatímco my jsme z pozice zadavatele byli při redesignu natěšení na nové formáty, třeba podcasty nebo video, Švejda–Goldmann kladli tradičně (a správně) důraz na detail článku, který je nejčtenější a nejviditelnější stránkou Forbesu. A začali u mobilní verze článku.

„Článek na Forbes.cz považujeme za klíčový. Minimum reklamních pozic ho pomáhá udržet jako krásný typografický útvar, který vyvolává podobné emoce jako ten tištěný,“ vysvětluje Jakub Goldmann.

„Ladili jsme taky odkazování na další články. Nakonec jsme zvolili cestu nekonečného feedu, kdy na konci článku začíná detail toho dalšího. Uživatel-čtenář tak nemusí řešit navigaci po webu, ale dostává se pouhým scrollováním na další a další obsah,“ dodává designér David Švejda.

133 % Hned po redesignu webu jsme zaznamenali rekord v návštěvnosti. Leden 2019 byl náš vůbec nejúspěšnější měsíc v historii, když si na Forbes.cz našlo cestu o 133 procent uživatelů víc než minulý rok.

Vývojářské studio manGoweb, se kterým jsme už spolupracovali na úspěšném miniwebu Jak být lepší (obsahuje už přes 460 rad), nám pak pomohlo převést návrh designu do aktuální podoby, kterou právě vidíte na Forbes.cz.

„Staráme se o věci, které na webu nejsou na první pohled vidět, ale odlišují dobré weby od těch špatných. Každá milisekunda načítání stránky je pro uživatele zásadní, stejně jako zobrazení na všech, především pak mobilních, zařízeních. Chtěli jsme, aby zážitek ze čtení Forbesu byl stejný, ať jste kdekoli, a proto jsme testovali na stovkách zařízení na různých místech po světě,“ říká Pavel Fuchs, který vývoj webu vedl.

Na druhou stranu dodává: „Spousta práce je ještě před námi. Web není nikdy hotový. Technologie se neustále posouvají, a tak je třeba ho rozvíjet. I tady si s týmem Forbesu rozumíme, a tak se mohou čtenáři těšit na další změny.“

Už teď považujeme redesign, který jsme zveřejnili v lednu 2019, za velmi vydařený. Letošní leden byl náš vůbec nejúspěšnější měsíc v historii, když si na web našlo cestu o 133 procent uživatelů víc než minulý rok! Návštěvnost Jak být lepší rostla meziročně o 26 procent, návštěvnost článků v sekci Forbes Life dokonce o 200 procent. A dál rosteme dvouciferným tempem.

Podobně se nám daří rozjet podcasty. Vyšperkovali jsme nahrávací studio, zveme si víc hostů a momentálně mají naše pořady 50 tisíc stažení měsíčně, osmkrát víc než před rokem.

A v čem je nový Forbes.cz užitečný pro vás, pro čtenáře?

Články, podcastyvidea rozlišíte na první pohled, obsah je jasně uspořádaný.

Snadněji se dostanete k dalším článkům, díky pokročilejšímu doporučování i funkci infinite scroll.

Lifestylový obsah můžete nově číst přímo na webu ForbesLife.cz. Každý den tu vycházejí články o tom, jak si máte užít své tvrdě vydělané peníze a co se právě děje v módě, umění, filmu nebo autech.

Zjednodušili jsme přihlašování k odběru našich newsletterů Espresso, Next, Cocktail a Jak být lepší. Teď to vše zvládnete na jediné stránce.

Výrazně jsme zlepšili vyhledávání. Na vyhledávací dotaz vypisujeme výsledky v podobě článků, autorů i konkrétních rubrik.

E-shop je přehlednější! Předplatné nebo jednotlivá tištěná vydání koupíte pomocí pár kliknutí.

Budeme rádi, když nám dáte vědět, jak vás nový Forbes.cz baví a co na něm máme ještě zlepšit. Pište na hana.nemeckova@forbes.cz.