Aktuální vydání magazínu Forbes

Z undergroundu až na světovou špici. DJ udělal z Česka drum’n’bassovou velmoc

Pošli to dál

Na začátku byla neodbytná touha zahrát si na pořádné drum’n’bass akci. Na konci je největší světový festival ve svém žánru s rozpočtem 70 milionů korun, který letos navštíví odhadem 30 tisíc lidí z celkem 67 zemí světa. A koná se v Česku.

Řeč je o dnb festivalu Let It Roll, za nímž stojí dnes už hlavně podnikatel Zdeněk Souček, kterého mnozí znají spíše pod přezdívkou DJ Suki, a jeho tým.

Čtěte také: Příběh Čecha, který prošel Applem a pak dojednal miliardový deal s PayPalem

„Ještě asi před pěti lety jsem neměl tušení, co z toho nakonec vznikne. Nikdy jsem totiž neměl velký plán, snažil jsem se ale vše dělat nejlíp, jak to šlo. A každým rokem to o něco povyrostlo,“ říká mi dnes devětatřicetiletý čerstvý otec, který pro svůj úspěch nemusel určovat světové trendy festivalové dnb scény, mohl prostě jen kočovat v obytné dodávce napříč celou Evropou.

 Zdeněk Souček alias Dj Suki

Pro pochopení se musíme přesunout zpět v čase o více než dvě dekády. Zdeňka Součka alias Sukiho totiž původně uhranula undergroundová freetekno scéna, které odjakživa vládne tvrdší elektronická muzika a jejímž pionýrem se v Česku stal soundsystém Cirkus Alien (CA), který ve své době pořádal party hlavně po pražských squatech.

„Na Cibulce na jedné party CA jsem poprvé slyšel i drum’n’bass a hrozně mě chytla konstrukce bicích, která je jiná než u rovných beatů, které jsem do té doby znal,“ vrací se Suki do roku 1997, kdy sám začínal na „gramcích“ roztáčet vinylové placky. Tehdy ještě, jak sám říká, hrál více stylů. I proto například patřil k zakládajícím členům soundsystému Komatsu, z jehož repráků se linulo převážně tvrdé techno.

„Postupně ale mezi mými deskami začal prevažovat drumec,“ vysvětluje, proč se později přidal k uskupení Tele2Beatz, kde patřil s DJ Pixiem alias Tomášem Mázdrou k hlavním postavám dnb scény, které po celé republice svými zlomenými beaty přiváděly davy lidí do extáze.

Jenže to bylo Sukimu málo, toužil si zahrát na větší dnb akci, která ale v Česku chyběla. A právě tady začíná příběh Let It Rollu. Psal se rok 2002 a Zdeněk Souček – vybaven zkušenostmi s pořádáním předchozích, méně úspěšných reggae koncertů – se rozhodl, že jednu takovou zrealizuje.

„Chtěl jsem dělat to, co mě nejvíc baví, s novým konceptem i místem, tak vznikl vůbec první Let It Roll v klubu Mlejn, který má kapacitu asi 500 lidí, a i když tam tehdy byli jen čeští dýdžejové, bylo vyprodáno,“ vzpomíná na svůj první velký promotérský úspěch dnes i spolumajitel festivalů Svojšice nebo Exploration. Plody byly o to sladší, že celou akci chystal de facto sám.

Dnes už má v týmu dohromady 13 lidí, kteří chystají akce Let It Rollu po celý rok (nejedná se jen o Open Air, ale i o další klubové a halové akce v průběhu celého roku). A zatímco při první akci ve Mlejně vše od organizace po marketing dělal na koleni a financoval sám, v roce 2013 měl letní Let It Roll rozpočet 15 milionů korun, dnes už je to 70 milionů.

Na letošním Let It Rollu, který se bude konat první víkend v srpnu už čtvrtým rokem na letišti v Milovicích, se představí na 330 účinkujících, přičemž z toho až 200 bude zahraničních hostů, mezi nimiž nechybí světové hvězdy jako Andy C, Noisia nebo Pendulum. Do line-upu festival investuje 10 až 15 procent rozpočtu, což je méně než ostatní festivaly.

„Mnohem více investujeme do vzhledu festivalu a designu jednotlivých scén, což nás dělá unikátními nejen v Česku, ale i v zahraničí,“ vypichuje Suki jeden z hlavních důvodů, proč je jeho festival největší svého druhu na světě a proč na něj ze tří čtvrtin přijíždějí zahraniční návštěvníci z celého světa, včetně Spojených států nebo Austrálie.

Hlavním lákadlem je obrovská, 80 metrů dlouhá a 25 metrů vysoká hlavní stage, na kterou je potřeba 100 tun lešení a která se staví s měsíčním předstihem a sama z rozpočtu spolkne 10 milionů korun.

Zdeněk Souček na místě konání Let It Rollu na letišti v Milovicích, kde bude dominantou 25 metrů vysoká a 80 metrů dlouhá hlavní stage, která se právě finalizuje – letošním tématem bude válka robotů.

„Fotky a videa z festivalu, které vypadají impozantně, to je to, co začalo oblétávat svět, a díky tomu se o nás začalo mluvit,“ líčí Souček, jinak také velký vyznavač sci-fi, moderních technologií a robotů, což se odráží i na celkovém designu celé akce, který letos ovládne téma války robotů.

Let It Roll loni navštívilo 27 tisíc lidí a Zdeněk Souček letos očekává, že „padne třicítka“. Pro příští roky má ještě ambicióznější plány.

Loňský Let It Roll, který navštívilo 27 tisíc lidí. Foto: Radek Holeš

„Máme plán se během následujících tří let dostat na 40 tisíc,“ věří s tím, že Let It Roll by rád z letištní plochy Milovic, která byla dlouhá léta útočištěm Sovětské armády, časem přesunul do přírodnější scenerie.

I když mnoho takových prostorů v Česku nevidí, neuvažuje o tom, že by Let It Roll místo v Česku uspořádal v zahraničí. V budoucnu je ale možné, že se festival rozkročí dokonce za oceán.

„V Evropě bude rozhodně jeden hlavní festival. A pokud bude někdy další festival, bude to mimo kontinent. Máme velkou fanouškovskou základnu v Austrálii, další možné teritorium je Amerika. Dlouhodobě tyto varianty zkoumáme, ale zatím necítíme, že je na to vhodný čas,“ vysvětluje Souček, který kromě již vyjmenovaného vlastní i  pražský hudební klub Storm či pronajímá luxusní stany na velkých českých i zahraničních festivalech.

Čtěte také: Get ready. F. H. Prager v srpnu uvede první českou alkoholickou limonádu

A jak se Suki vyrovnal s tím, co mu bylo ve své době hodně vyčítáno i jeho přáteli – tedy že kluk s kořeny v undergroundu, kde peníze jsou až na posledním místě, se stal tím, kdo z této scény v Česku udělal mainstreamovou a silně komerční záležitost?

„Underground byl vždy o tom, že peníze jsou špatné a nemají v hudbě své místo. To tak může být, když to člověk má jako hobby. Když se tím chce živit, peníze do toho všeho patří,“ uzavírá muž, který z Česka vytvořil světovou drum´n´bassovou festivalovou velmoc a kterého mrzí, že se v Česku za dýdžejským pultem zatím neurodila žádná dnb hvězda světového formátu. I tomu chce v budoucnu pomoct.

Foto: Jan Schejbal

Čtěte také