Kimbal Musk dražil minulý měsíc své modré elektroauto. „Máte možnost vyhrát Teslu 3 s výrobním číslem 6,“ lákal zájemce na svém instagramovém účtu. Nešlo o žádný podvod, mladší bratr populárního podnikatele a šéfa Tesly Elona Muska získané peníze použije na podporu ekologické nadace Big Green.
Byla to zároveň po dlouhé době a zřejmě i na dlouhou dobu jediná pozitivní zpráva v souvislosti s firmou, která si dala za cíl změnit autoprůmysl. Po včerejšku to platí dvojnásob.
Elon Musk, hyperaktivní technologický guru, má jistě mnoho předností, tou nejviditelnější je ovšem jeho marketingový um. Je to prostě showman. Snadno se pak zapomíná, že je také hodně vznětlivý, egocentrický a posedlý tím, že musí mít vše pod kontrolou, jak to v jeho skvělé biografii popsal reportér Ashlee Vance. Musk tuto svou odvrácenou tvář všem připomněl při rozhovoru s analytiky poté, co Tesla ve středu večer zveřejnila své čtvrtletní výsledky.
„Tyhle otázky jsou tak nudné, úplně mě to zabíjí,“ řekl viditelně rozhněvaný Musk, když se jej bankovní experti z Wall Street ptali, kde vezme peníze na další chod své automobilky. A rozohnil se i na média kvůli tomu, že věnují příliš mnoho negativní pozornosti nehodám samořiditelných vozů. Tesla, jejíž auta mohou za jistých podmínek jezdit sama, několik takových kolizí měla, naposledy na konci března.

Čtěte také:  Proč Tesla nezkrachuje, i když by měla

Vidět takhle protivného Muska není běžné, obvykle si dává velký pozor na to, jak na veřejnosti působí. Fakt, že odmítl odpovědět na některé nepříjemné otázky, se ihned promítl na burze – akcie Tesly v poobchodní fázi klesly o pět procent.
Přitom nervozita, kterou vůči Tesle projevují v čím dál větší míře investoři, je namístě. Firma nejenže dlouhodobě nedokáže vygenerovat zisk, ale prodělává čím dál víc. Sice jí rostou tržby, ale zároveň se prohlubuje i její ztráta – v prvním kvartálu letošního roku skončila v minusu 710 milionů dolarů oproti 330 milionům ve stejném období loni. Tržby se zvedly z 2,7 na 3,4 miliardy dolarů.
Prokletá „trojka“ na letošním autosalonu v Pekingu
Důvodem, proč se Tesle daří momentálně ze všeho nejvíc pálit peníze, jsou táhnoucí se trable s výrobou klíčového Modelu 3, jenž je s cenovkou kolem 40 tisíc dolarů určen masovým zákazníkům. Jenže s tím, jak se firmě nedaří je dostatečně rychle vyrábět a předávat klientům, kteří by za ně pak i platili, se Tesle nedostává hotovost. Zatímco na konci loňského roku měla společnost k dispozici cash 3,4 miliardy dolarů, nyní ve zprávě pro investory uvádí už jen 2,7 miliardy.
„Ne, to se nechystám,“ štěkl Musk na opakovaný dotaz, zda bude letos pro firmu, v níž má pětinový podíl a vede ji, hledat dodatečné zdroje financování. Prý to nebude potřeba, protože do konce června bude v továrně v kalifornském Fremontu vyrábět pět tisíc trojek týdně, takže se roztočí příjmy od zákazníků. Na konci dubna přitom fabrika vyprodukovala 2270 vozů týdně, má před sebou tedy ještě pořádný skok.
Dostát těmto závazkům má automobilka díky tomu, že v Německu dokončí vývoj nové automatické linky, a navíc nabere stovky dalších zaměstnanců, aby posílila své kapacity. Přitom právě příliš velký důraz na automatizaci Musk nedávno označil za důvod problémů.
Na to, že Muskovy sliby je třeba brát s rezervou, si jak fanoušci Tesly, tak investoři zvykli. Pět tisíc Modelů 3 měla automobilka vyrábět už loni, luxusní Model S zase přišel na trh s několikaletým zpožděním. Odklady a finanční starosti ovšem příznivce Muska a jeho firmy evidentně netrápí – těch, kteří jsou ochotní si její vozy objednat, zaplatit za ně rezervační poplatek a několik let čekat, jsou po celém světě statisíce.
Momentálně má Tesla na účtech téměř miliardu dolarů jen z klientských kaucí. Od prosince se tato suma zvýšila o 130 milionů dolarů. Rezervace na Model 3 vyjde na tisíc dolarů, na kamion Semi Truck, který bude v prodeji za několik let, to je 20 tisíc dolarů. Za ještě vzdálenější Roadster chce Musk až 250 tisíc dolarů.
Oddané obecenstvo je přesně to, co aspoň zatím pomůže Muskově Tesle přežít a ještě si nějakou dobu uchovat tržní valuaci někde v rozmezí 40 až 50 miliard dolarů, což ji účetně staví na roveň kolosů typu GM nebo Fordu, které jsou ovšem oproti ní ziskové a to, co Tesla vyrobí za rok, z jejich továren vyjede za pár dní.

Ekonom Aleš Michl o budoucnosti Tesly: Buď to bude superhvězda, nebo propadák jako Nokia

Že se má Tesla na koho spolehnout, perfektně ukazuje příběh leteckého inženýra Bruce Sidlingera z Arizony. „Ten den, když oznámili Roadster, složil jsem na něj zálohu. Složit peníze za sporťák, který ještě několik let nebude na trhu, je jako si koupit cenný papír, který vám nic nevynese. Elon Musk je jedna z největších nadějí naší planety. Nabídl bych mu ledvinu, kdyby to potřeboval,“ citovala šedesátiletého Američana agentura Bloomberg, když popisovala, jak Tesla používá složené zálohy od svých zákazníků jako další zdroj úvěrového financování.
Mimochodem, podle analytiků spálí 6500 dolarů každou minutu, takže za dobu, co jste četli tento článek, to bylo nějakých 18 tisíc dolarů.